sábado, 4 de septiembre de 2021

DREAM TEAM


 Us penjo un dels articles que vaig realitzar per a la revista de l’Institut. L’article ha estat elaborat pensant amb la formació rebuda però sobretot, remarco, sobretot amb les experiències viscudes els darrers 30 anys.

QUE TINGUEU UN BON INICI DE CURS, I QUE LA FORÇA US ACOMPANYI.

 

DREAM TEAM

A tothom que llegeix aquest títol li vindrà al cap el “Mister Guardiola”, tenir un equip on tot rutlla, on hi ha molt bon ambient i es reconeix l’esforç amb el guany de premis, campionats i lligues. És el màxim a què pot aspirar qualsevol persona que vulgui treballar en equip.

(El grup de treball consisteix en la combinació de persones organitzades per fer una mena de treball. Per contra, un equip és un grup de persones que treballen junts per aconseguir un objectiu.) 

Actualment, i com a professora de Cicles formatius, sento parlar molt de l’Aprenentatge basat en projectes (ABP) o en reptes. Si ens focalitzem a implementar aquesta metodologia, caldrà primer fer un treball molt gran de desaprendre o de desprendre’s de moltes creences educatives.

És molta la informació que podem trobar. Són molts els autors i autores, des del Sr Pujolàs fins a al Sr Antúnez, implicats en formar i informar sobre aquest tema: el treball en equip i el lideratge distribuït.

La majoria del nostre alumnat mostra un cert recel a treballar-hi. Els entenem, ja que el primer col·lectiu on sembla que també hi tenim un cert recel a treballar-hi som el professorat, o almenys ho sembla.

El treball en equip el podem practicar des de grups petits, com en un Equip Docent, fins a un treball en xarxa on hi ha diferents àmbits i departaments implicats.  

En un institut el treball en equip hauria de formar part de la metodologia, però està clar que moltes vegades no practiquem el que prediquem.



A què és degut? Doncs segurament a les particularitats i creences de cadascuna de les persones que el constitueix.

Què cal tenir en compte si volem treballar en equip?

1.    Un dels trets més identificatius del treball en equip seria l’actitud de COMPARTIR. Caldria compartir-ho tot: encerts, errades, emocions, feina realitzada i un llarg etc. Compartir coneixements i experiències. Compartir suma coneixements. (No tothom ho sabem tot ni hem de saber-ho tot). Compartir potencia el sentiment de pertinença al grup.

Trenquem amb la creença: “Qui té la informació té el poder”.

Tot i que l’ésser humà està preparat per SOCIALITZAR-SE, la mateixa SOCIETAT ens porta a l’EGOISME, degut moltes vegades a la POR de no ser ACCEPTAT/DA.

Cap de nosaltres és tan bo com tots junts", Ray Kroc.

 2.       Un bon equip sabrà reconèixer les CAPACITATS i APTITUDS de cada un dels seus membres. Ningú ha de ser més o menys que l’altre. Cal que cadascú sàpiga què pot aportar al seu grup. Soc bona en presentacions? Soc bona en cercar informació? Soc bona en redactar? Soc bona en noves tecnologies? Soc bona en animar?

Trenquem amb la creença: “Com més titulacions, més capacitada està la persona”

Els punts forts estan en les nostres diferències, no en les nostres similituds", Stephen Covey.

 3.       Un bon equip no perdrà mai el nord. Des d’un principi caldrà marcar o consensuar un o uns OBJECTIUS, i caldrà que algú del grup els vagi recordant quin tenen, per no desviar-se i perdre el rumb. Pot semblar una tonteria, però tornar de tant en tant als objectius millorarà les inseguretats o funcionalitat del grup.

 4.       Els ROLS o CÀRRECS es constituiran tenint en compte moltes variables. Motivació per l’activitat, els/les companyes, formulació d’objectius, reptes, recursos, etc. Ens  caldrà trobar algú que sàpiga coordinar, sintetitzar, guiar, reconduir, animar...  Els rols han de ser flexibles i haurien de sorgir de manera espontània, per millorar la funcionalitat del grup, i sorgiran en funció de la TASCA o REPTE a realitzar.  

Trenquem amb la creença: “Assumir un càrrec és sinònim d’expertesa”

A les institucions no hi hauria d’haver càrrecs, sinó grups o comissions per treballar diferents temàtiques. Per exemple, dins un Institut ens podríem trobar amb una Comissió d’estudis, Comissió d’orientació, Comissió d’activitats , Comissió de seguiment a l’alumnat, Comissió de convivència etc i, quan parlem de representants o delegats, aquests i aquestes haurien d’actuar, com ja s’ha dit, depenen de la tasca, les aptituds, les capacitats i l’expertesa que cadascú mostri i demani la situació. Segurament hi hauria més encerts que quan una persona que ostentat el càrrec, ho ha d’assumir sí o sí, tot i mostrant certes limitacions i debilitats per a fer-ho.

 5.       És molt important prendre decisions amb PERSPECTIVA. Abans de decidir o proposar alguna cosa al grup cal mirar des de diferents punts. Què pot passar si faig això? A qui repercutirà? Quines altres accions desencadenaré si ho faig? Quines conseqüències negatives pot generar? Estic disposada a entomar-les? Estic disposada a ser criticada? Qui o quantes persones recolzen la meva proposta? I, finalment,  PER A QUÈ ho faig?  no,  -per què? Sinó, - per a què?

Ho faig pensant en MI o pensant en el  COL·LECTIU de professorat i/o alumnat?

 6.       Fer AUTOCRÍTICA o autoreflexió, a nivell individual, i AVALUACIÓ GRUPAL per tal de reconèixer les nostres limitacions, per equilibrar el nostre EGO, per confiar més en les nostres companyes o companys, o per reconèixer la nostra tasca i la dels altres. L’autocrítica no és un instrument per culpabilitzar-nos sinó per distribuir o adjudicar les RESPONSABILITATS segons les CAPACITATS I APTITUDS. Discutir i dialogar. Podem millorar? En quina etapa es troba l’equip? Es podien evitar aquestes conseqüències?

Trenquem amb la creença: “Hi ha crítiques constructives i destructives”.

 Les crítiques ens ajuden a veure punts de millora, o veure coses que potser ignoràvem. Conèixer les intencions és el que ens pot ajudar a decidir què fer amb “aquesta crítica”.

No hem de lluitar contra el defecte sinó desenvolupar la virtut oposada. Edward Bach.

Sempre hi ha gent que creuen que el que ells jutgen bo és vàlid per al món sencer. Carl Gustav Jung.

Treballar en equip,  tot i els nombrosos beneficis que dona, és la forma de treball menys utilitzada i en moltes situacions, mal utilitzada.

 COMPARTIR i conèixer les CAPACITATS I ACTITUTS de cada un dels seus participants, orientats a desenvolupar uns ROLS per assolir els OBJECTIUS que caldrà marcar amb molta, molta PERSPECTIVA, i tenint en compte els resultats de l’AUTOCRÍTICA individual i col·lectiva.

 ME or WE?